Розробка та впровадження навчальної програми курсу безперервного професійного розвитку з психічного здоров’я для лікарів первинної медичної допомоги в Україні на основі потреб лікарів, програми дій mhGAP та міжнародного досвіду у співпраці з американським

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Вікторія Ткаченко

Анотація

Російсько-українська війна призвела до стрімкого зростання проблем психічного здоров’я населення України. Уряд України та Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) розпочали впровадження програми дій ВООЗ mhGAP (the Mental Health Gap Action Programme) та безоплатного пакета послуг зі збереження психічного здоров’я лікарями первинної медичної допомоги (ЛПМД). Однак ЛПМД все ще відчувають недостатню компетентність, що свідчить про потребу в додатковій освіті.


Мета дослідження: аналіз труднощів ЛПМД у наданні послуг психічного здоров’я та їхніх потреб у додатковій осві­ті з питань психічного здоров’я, розробка та впровадження навчальної програми додаткового курсу безперервного професійного розвитку (БПР) як освітнього втручання, заснованого на потребах, рекомендаціях mhGAP, доповнених міжнародним досвідом у межах американсько-української співпраці за підтримки Bridge USA та EURACT (European Academy of Teachers in General Practice / Family Medicine), із подальшою оцінкою ефективності курсу.


Матеріали та методи. Дослідження проводилося в кілька етапів упродовж 2024–2025 рр.: опитування серед ЛПМД щодо оцінки їхніх потреб, розробка навчальної програми курсу БПР та його впровадження з подальшим аналізом релевантності та якості. На проходження курсу у змішаному форматі зареєструвалися 1480 лікарів, з яких 866 взяли участь у тестуванні й опитуванні та отримали сертифікати. Статистичний аналіз здійснювався за допомогою програмного забезпечення IBM SPSS Statistics, Statistica 12 та Microsoft Excel 2010.


Результати. Попри активне впровадження державою послуг із підтримки психічного здоров’я в системі первинної медичної допомоги та масове навчання медичного персоналу, ЛПМД висловили невпевненість і потребу в підвищенні своєї компетентності в галузі психічного здоров’я шляхом проходження додаткових освітніх курсів. Розроблена навчальна програма курсу БПР з психічного здоров’я для ЛПМД, створена на основі виявлених потреб лікарів, рекомендацій mhGAP та міжнародного досвіду у співпраці з американськими колегами та колегами з EURACT, стала освітнім втручанням для розв’язання цієї проблеми. Оцінювання І модуля курсу продемонструвало високий рівень засвоєння знань і задоволеність учасників темами, тривалістю, форматом, навчальними методами та змістом у 85–100% випадків.


Висновки. Впровадження І модуля розробленого курсу БПР продемонструвало високу якість змісту, відповідність очікуванням і потребам лікарів, що сприяло зростанню зацікавленості у застосуванні отриманих знань та навичок на практиці й підвищенню професійної компетентності з питань психічного здоров’я.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Ткаченко, В. (2025). Розробка та впровадження навчальної програми курсу безперервного професійного розвитку з психічного здоров’я для лікарів первинної медичної допомоги в Україні на основі потреб лікарів, програми дій mhGAP та міжнародного досвіду у співпраці з американським. Сімейна Медицина. Європейські практики, (3), 8–13. https://doi.org/10.30841/2786-720X.3.2025.339457
Номер
Розділ
Актуальні теми

Посилання

Tkachenko V. Mental health disorders, anxiety and depression in Ukrainians associated with war and migration. Anxiety and Depression in Primary Care: International Perspectives. 1st Edition. In: Sidik SM, Goodyear-Smith F, editors. Boca Raton: CRC Press; 2024, pp. 146-150. doi: 10.1201/9781003391531.

World Health Organization. Depression and other common mental disorders: Global health estimates [Internet]. Geneva: WHO; 2017. 24 p. Available from: https://apps.who.int/iris/handle/10665/254610.

World Health Organization. Regional Office for Europe. STEPS: Prevalence of noncommunicable disease risk factors in Ukraine 2019 [Internet]. Geneva: WHO; 2020. 66 p. Available from: https://apps.who.int/iris/handle/10665/336642.

World Health Organization. World mental health report: Transforming mental health for all [Internet]. Geneva: WHO; 2022. 296 p. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/9789240049338.

Government portal official website. The impact of war on mental health is colossal – Viktor Lyashko [Internet]. 2022. Available from: https://www.kmu.gov.ua/news/vpliv-vijni-na-psihichne-zdorovya-kolosalnij-viktor-lyashko.

Gradus Research. State of Ukrainians’ mental health. Their attitude towards psychological help during the war [Internet]. Gradus Research Plus; 2022. Available from: https://gradus.app/documents/313/Gradus_Research___Mental_Health_Report_ENG.pdf.

Charlson F, van Ommeren M, Flaxman A, Cornett J, Whiteford H, Saxena S. New WHO prevalence estimates of mental disorders in conflict settings: a systematic review and meta-analysis. Lancet. 2019;394(10194):240-8. doi: 10.1016/S0140-6736(19)30934-1.

World Health Organization. mhGAP intervention guide for mental, neurological and substance use disorders in non-specialized health settings: Mental health Gap Action Programme (mhGAP), version 2.0 [Internet]. Geneva: WHO; 2016. 174 p. Available from: https://apps.who.int/iris/handle/10665/250239.

Ministry of Health of Ukraine. How to get trained in the WHO MhGAP program for the management of common mental disorders in primary care [Internet]. Available from: https://moz.gov.ua/uk/yak-projti-navchannya-za-programoyu-vooz-mhgap-dlya-vedennya-poshirenih-psihichnih-rozladiv-na-pervinnomu-rivni-medichnoyi-dopomogi.

American Council for International Education. Exchange program for Ukrainian depositories and Exchange program for stability and renewal of Ukraine [Internet]. 2025. Available from: https://americancouncils.org.ua/programs/bridgeusa-uafp/.

European Academy of Teachers. EURACT website [Internet]. Available from: https://www.euract.eu/.