Деякі аспекти громадського здоров’я крізь призму роботи Центру первинної медико-санітарної допомоги
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
У 2018 р. в Україні запроваджено принцип збереження здоров’я населення, за якого всі ухвалені Кабінетом Міністрів України рішення аналізуватимуться з точки зору їх впливу на громадське здоров’я. Для реалізації такого бачення використовується підхід, де працівники первинної медичної допомоги можуть відігравати ключову роль у профілактиці захворювань і зміцненні здоров’я.
Мета дослідження: аналіз діяльності центру первинної медико-санітарної допомоги (ПМСД) за деякими аспектами громадського здоров’я.
Матеріали та методи. На підставі даних медичної документації й електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) проведено аналіз окремих напрямків діяльності КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» (Центр ПМСД) Ямницької сільської ради (Івано-Франківська область).
Результати. Впровадження медичної реформи в Україні передбачало зміну юридичного статусу закладів охорони здоров’я. Так, протягом першого півріччя 2018 р. Ямницька сільська лікарська амбулаторія (СЛА), як заклад первинної медичної допомоги, пройшла реорганізацію з бюджетної установи на комунальне некомерційне підприємство «Центр ПМСД». У 2021 році у зв’язку з новим адміністративно-територіальним устроєм в державі та області та створенням Ямницької об’єднаної територіальної громади (ОТГ) до Центру ПМСД приєдналися три фельдшерсько-акушерські пункти.
У «Центрі ПМСД» Ямницької сільської ради ОТГ працюють чотири сімейні лікарі. Ведуть прийом вузькопрофільні спеціалісти: акушер-гінеколог та невролог. Для населення існує можливість отримувати консультації науковців Івано-Франківського національного медичного університету, оскільки Центр є клінічною базою кафедри терапії, сімейної та екстреної медицини післядипломної освіти. У приміщенні Ямницької СЛА працює лабораторія, кабінети ультразвукової діагностики та фіброгастродуоденоскопії, наявні електрокардіографи, є можливість проводити фізіотерапевтичні процедури.
Кількість пацієнтів, які задекларовані у сімейних лікарів КНП «Центр ПМСД» Ямницької сільської ради ОТГ зростає з року в рік – з 2018 до травня 2024 р. їх кількість зросла з 5522 до 7967 осіб. Проте з 2018 р. до 2023 р. зафіксовано невтішні демографічні показники: прогресивно зменшується народжуваність та зростає смертність населення громади. Аналогічна ситуація спостерігається в нашій державі останніми роками загалом. Також зменшився за цей період відсоток дітей віком 0–5 років, а саме: з 7,42% до 4,11%.
В умовах війни фахівці Центру укладають декларації та надають первинну медичну допомогу внутрішньо-переміщеним особам. З листопада 2023 року пацієнти громади мають можливість безоплатно отримати ранню діагностику та базову психологічну допомогу в рамках пакета «Супровід і лікування дорослих та дітей з психічними розладами на первинному рівні медичної допомоги». Найбільша кількість звернень була у лютому та березні 2024 р., серед причин звернень переважали депресія (41,4%) та посттравматичний стресовий розлад (20,7%).
Висновки. КНП «ЦПМСД» Ямницької сільської ради утвердився як успішний заклад первинної медичної допомоги на етапі медичної реформи та з урахуванням таких складних випробувань останніх років, як пандемія коронавірусної хвороби та воєнний стан у державі.
Враховуючи повноцінне надання профілактичних, лікувальних та діагностичних послуг, кількість пацієнтів, які задекларовані у сімейних лікарів КНП «ЦПМСД» Ямницької сільської ради зростає з року в рік. Протягом останнього року жителі громади отримали ще й доступ до психологічної підтримки та паліативної допомоги.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторське право, а також надають журналу право першого опублікування оригінальних наукових статей на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, що дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства твору та першої публікації в цьому журналі.
Посилання
Kravchenko SV. Public health: concept and essence, the role of informational and analytical support. Herald of social hygiene and health care organization of Ukraine. 2022;91(1):70–4. doi: 10.11603/1681-2786.2022.1.13078.
Ashton J. Acheson: a missed opportunity for a new public health. Br Med J. 1988;296:231–2. doi: 10.1136/bmj.296.6617.231.
Demchenko IS. Public health: international legal approaches to definition. Scie Notes Inst Legislation Verkhovna Rada Ukr. 2018;(2):53–8.
Cabinet of Ministers of Ukraine. On approval of the Concept of Public Health System Development [Internet]. 2016. Order № 0102-r. 2016 Nov 30 Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1002-2016-%D1%80#Text.5.
Center for Public Health of the Ministry of Health of Ukraine. Development and financing of regional and municipal public health programs: Operational manual [Internet]. Center for Public Health of the Ministry of Health of Ukraine. Kyiv: MHU; 2020. 60 p.
Sazonets IL, Zyma IIa. International institutional and legal support for the formation of the health care management system [Internet]. Electronic edition: State Department Improvement Dev. 2018;(11). doi: 10.32702/2307-2156-2018.11.2.
Verkhovna Rada of Ukraine. On the public health system [Internet]. 2023. Law of Ukraine No. 3039-IX. 2023 Apr 11. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2573-20#Text.
Ministry of Health of Ukraine. Strategy for the development of the health care system until 2030: project [Internet]. In: Finalized and approved by the members of the Intersectoral Working Group on the Development of the Healthcare System Development Strategy until 2030. 2022 Feb 23. Kyiv: MHU; 2024. 68 p.
Bredenkamp K, Dahle E, Olena D, Dzhigir Y, Habicht I, Hawkins L. Reform of the financing of the healthcare system in Ukraine. Progress and future directions [Internet]. Geneva: WHO; 2022. 41 p. Available from: https://www.who.int/europe/publications/i/item/WHO-EURO-2022-5657-45422-65003.
Barzylovych A. Health system reform in Ukraine: strategic aspects. Investment: Practice Experience. 2020;(2):134–40. doi: 10.32702/2306-6814.2020.2.134.
Zubarieva OI. Medical reform in Ukraine: assessments of Ukrainians and regional research experience. Scie Theoretical Almanac «Grani». 2019;22(4):54–63. doi: 10.15421/171943.
Ministry of Health of Ukraine. Internally displaced persons can receive medical care at the place of residence and without declarations [Internet]. Kyiv; 2022. Available from: https://www.kmu.gov.ua/news/moz-vnutrishno-peremishcheni-osobi-mozhut-otrimuvati-medichnu-dopomogu-za-miscem-prozhivannya-ta-bez-deklaracij.
Verkhovna Rada of Ukraine.The organization of medical care for the population in Ukraine. [Internet]. 2017. Draft Law of Ukraine No. 7065. 2017 Sep 04. Available from: https://ips.ligazakon.net/document/JH5G900A.
Cabinet of Ministers of Ukraine. Some issues of implementation of the program of state guarantees of medical care for the population in 2024 [Internet]. Resolution No. 1394. 2023 Dec 22. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1394-2023-%D0%BF#Text.
Ministry of Social Policy of Ukraine. The project Demographic development strategy of Ukraine for the period until 2040 [Internet]. 2024. Available from: https://www.msp.gov.ua/projects/870/.
Landa V, Revuk M. Three important demographic indicators. In 2023, Russia will have the fewest number of children in the last 300 years [Internet]. 2024. Available from: https://texty.org.ua/articles/112194/try-vazhlyvi-demohrafichni-pokaznyky-2023-ho-narodylosya-najmenshe-ditej-zaostanni-300-rokiv/.
Ustinov OV. Management of mental disorders at the «primary level»: the second part of the course is now available [Internet]. Ukr Med J. 2023. Available from: https://www.umj.com.ua/uk/novyna-247988-vedennya-psihichnih-rozladiv-na-pervintsi-vzhe-dostupna-druga-chastina-kursu.
Ustinov OV. Results of the National Program of Mental Health and Psychosocial Support in 2022 [Internet]. 2022. Available from: https://umj.com.ua/uk/novyna-237177-pidsumki-natsionalnoyi-programi-psihichnogo-zdorov-ya-ta-psihosotsialnoyi-pidtrimki-za-2022-r
Center for Public Health of Ukraine. How to get psychological help: the patient’s route from the Ministry of Health [Internet]. Kyiv: Center for Public Health of Ukraine; 2023. Available from: https://phc.org.ua/news/yak-otrimati-psikhologichnu-dopomogu-marshrut-pacienta-vid-moz.
Ukrinform. Zelenska on the mental health program: Viiavilosiya that «the strong do not go to psychologists» [Internet]. 2023. Available from: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3703135-zelenska-pro-programu-mentalnogo-zdorova-viavilosa-so-silni-ne-hodat-do-psihologiv.html.
Ukrinform. Within the framework of the All-Ukrainian mental health program, priority projects were identified [Internet]. 2023. Available from: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3695613-u-mezah-vseukrainskoi-programi-mentalnogo-zdorova-viznacili-prioritetni-proekti.html
Chaban OS, Khaustova OO. Medical and psychological consequences of war distress in Ukraine: what do we expect and what should be taken into account when providing medical aid? [Internet]. Ukr Med Chasopis. 2022;150(4):7–8. doi:10.32471/umj.1680-3051.150.232297.
Prorok N, editor. Basics of rehabilitation psychology: overcoming the consequences of the crisis: Study guide [Internet]. Kyiv: OSCE; 2018. 208 р. Available from: https://www.osce.org/files/f/documents/a/a/430805.pdf.
Ministry of Health of Ukraine. On improving the organization of providing palliative care in Ukraine [Internet]. 2020. Order No. 1308. 2020 Apr 06. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0609-20#Text.
Ministry of Health of Ukraine. The approval of Changes to the Procedure for providing palliative care [Internet]. 2023. Order No. 2216. 2023 Dec 27. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0059-24#Text.
Savka HV. Status, problems and prospects of implementation of palliative and hospice care in Ukraine. J Medsestrynstvo. 2019;(2):26–30. doi: 10.11603/2411-1597.2019.2.10195.
Tsarenko AV, Hoida NH, Hubskyi YuI. Justification of the conceptual model of the system of palliative and hospice care for the population at the level of primary medical care. Public Health. 2019;8(2):49–57.