Навчання пацієнтів як невід’ємна складова комплексного підходу у лікуванні пацієнтів з цукровим діабетом 2-го типу

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Л. Ф. Матюха
Б. О. Смаль

Анотація

Мета дослідження: вивчення 3-місячної динаміки показників перебігу цукрового діабету (ЦД) 2-го типу (глікозильований гемоглобін, ліпідограма) на тлі медикаментозної терапії із застосуванням групового методу навчання основ самоконтролю захворювання.

Матеріали та методи. Дослідження було проведено на базах амбулаторій у сільській та міській місцевості Київської агломерації. Відповідно до критеріїв включення (верифікований ендокринологом діагноз ЦД 2-го типу без потреби в інсулінотерапії, з тривалістю захворювання понад 2 роки, без ознак гострих чи загострення хронічних ускладнень ЦД чи супутніх захворювань, з безперешкодним доступом до інтернету та необтяженим анамнезом щодо психічних розладів) було сформовано вибірку (117 осіб), здійснено сліпий розподіл у групи аудиторного (на базі амбулаторій), дистанційного (із застосуванням Skype-технології, синхронна інтерактивна форма) навчання та контрольну групу (яка не передбачала додатково навчального навантаження), проведено відповідне навчання. Контрольний огляд (анкетування, огляд пацієнтів, забір лабораторного матеріалу) було проведено через 3 міс від моменту включення у дослідження.

Результати. За результатами розподілу якісний склад досліджуваних груп був схожим за якісними характеристиками. Різниця показників рівня глікозильованого гемоглобіну (до та після навчання) у групах аудиторного та дистанційного навчання становила -1,04±0,06 (р=0,001) та -0,62±0,04 (р=0,001). У групі контролю вона була в межах статистичної похибки на рівні +0,05±0,03 (р=0,201). Зниження показника ІМТ до та після навчання в групах аудиторного та дистанційного навчання становило -2,05±0,24 (р=0,001) та  1,83±0,26 (р=0,001) відповідно та було статистично достовірним. У групі контролю (без додаткового навчального навантаження) показник ІМТ достовірно зріс, різниця становила +0,63±0,16 (p=0,002). Динаміка показників ліпідограми та ІМТ корелює у відповідних групах порівняння та відображає загальну тенденцію ефективності застосування групового навчання (з перевагою ефективності аудиторної форми) на тлі комплексного лікування.

Заключення. У групах аудиторного та дистанційного навчання зафіксовано статистично достовірні позитивні зміни динаміки показників компенсації вуглеводного та ліпідного обмінів. Водночас зміни у групі аудиторного навчання більш виражені, ніж у групі дистанційного навчання. Така різниця може бути обумовлена різницею прихильності пацієнтів до різних форм навчання, відвідуваністю відповідного курсу та факторами, які на неї впливають, що потребує подальшого вивчення.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Матюха, Л. Ф., & Смаль, Б. О. (2019). Навчання пацієнтів як невід’ємна складова комплексного підходу у лікуванні пацієнтів з цукровим діабетом 2-го типу. Сімейна Медицина, (3), 26–30. https://doi.org/10.30841/2307-5112.3.2019.178573
Номер
Розділ
Актуальні теми
Біографії авторів

Л. Ф. Матюха, Національна медична академія післядипломної освіти імені П.Л. Шупика

Матюха Лариса Федорівна,

завідувач кафедри сімейної медицини та амбулаторно-поліклінічної допомоги

Б. О. Смаль, Національна медична академія післядипломної освіти імені П.Л. Шупика

Смаль Богдан Орестович,

кафедра сімейної медицини та амбулаторно-поліклінічної допомоги

Посилання

Ali M.K., Bullard K.M., Saaddine J.B., Cowie C.C., Imperatore G., Gregg E.W. Achievment of goals in U.S. diabetes care, 1999-2010. New England Journal of Medicine. 2013. № 368. Р. 1613–1624.

Bian R.R., Piatt G.A., Sen A. The effect of technology-mediated diabetes prevention interventions on weight: a meta-analysis. Journal of Medical Internet Research. 2017. № 19. P. 76.

Chrvala C.A., Sherr D., Lipman R.D. Diabetes self-management education for adults with type 2 diabetes mellitus: a systematic review of the effect on glycemic control. Patient Education Counsealing. 2016. № 99. P. 926–943.

Cochran J., Conn V.S. Meta-analysis of quality of life outcomes following diabetes self-management training. Diabetes Educator. 2008. № 34. P. 815–823.

Deakin T., McShane C.E., Cade J.E., Williams R. D. Group based training for self-management strategies in people with type 2 diabetes mellitus. Cochrane Database of Systematic Review. 2005. № 2. CD003417.

Duncan I., Ahmed T., Li Q.E. Assessing the value of the diabetes educator. Diabetes Educator. 2011. № 37. P. 638–657.

Franz M.J., Boucher J.L., Rutten-Ramos S., VanWormer J.J. Lifestyle weightloss intervention outcomes in overweight and obese adults with type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. 2015. № 115. P. 1447–1463.

Greenwood D.A., Gee P.M., Fatkin K.J., Peeples M. A systematic review of reviews evaluating technology-enabled diabetes self-management education and support. Journal of Diabetes Science and Technology. 2017. № 11. P. 1015–1027.

He X., Li J., Wang B. Diabetes self-management education reduces risk of all-cause mortality in type 2 diabetes patients: a systematic review and meta-analysis. Endocrine. 2017. № 55. P. 712–731.

Horigan G., Davies M., Findlay-White F., Chaney D., Coates V. Reasons why patients referred to diabetes education programmes choose not to attend: a systematic review. Diabetic Medicine. 2017. № 34. P. 14–26.

Jacobson T.A., Maki K.C., Orringer C.E. NLA Expert Panel. National Lipid Association recommendations for patientcentered management of dyslipidemia: part 2. Journal of Clinical Lipidology. 2015. № 9. P. 1–122.

Kovacs Burns K., Nicolucci A., Holt R.I.G. DAWN2 Study Group. Diabetes Attitudes, Wishes and Needs second study (DAWN2): cross-national benchmarking indicators for family members living with people with diabetes. Diabetic Medicine. 2013. № 30. P. 778–788.

Lachin J.M., Genuth S., Nathan D.M., Zinman B., Rutledge B.N. DCCT/EDIC Research Group. Effect of glycemic exposure on the risk of microvascular complications in the Diabetes Control and Complications Trial–revisited. Diabetes. 2008. № 57. P. 995–1001.

Lean M.E., Leslie W.S., Barnes A.C. Primary care-led weight management for remission of type 2 diabetes (DiRECT): an open-label, cluster-randomised trial. The Lancet. 2018. № 391. P. 541–551.

Marcolino M.S., Maia J.X., Alkmim M.B.M., Boersma E., Ribeiro A.L. Telemedicine application in the care of diabetes patients: systematic review and meta-analysis. PLoS One. 2013. № 8. P. 79246.

Mechanick J., Kushner R. Lifestyle Medicine: a manual for clinical practice. Springer, Cham, 2016. 363

Norris S.L., Lau J., Smith S.J., Schmid C.H., Engelgau M.M. Self-management education for adults with type 2 diabetes: a meta-analysis of the effect on glycemic control. Diabetes Care. 2002. № 25. P. 1159–1171.

Odgers-jewell K., Ball L.E., Kelly J.T., Isenring E.A., Reidlinger D.P., Thomas R. Effectiveness of group-based self-management education for individuals with type 2 diabetes: a systematic review with meta-analyses and meta-regression. Diabetic Medicine. 2017. № 34. P. 1027–1039.

Pereira K., Phillips B., Johnson C., Vorderstrasse A. Internet delivered diabetes self-management education: a review. Diabetes Technology and Therapeutics. 2015. № 17. P. 55–63.

Powers M.A., Bardsley J., Cypress M., Duker P., Funnell M.M., Fischl A.H. Diabetes Self-management Education and Support in Type 2 Diabetes: A Joint Position Statement of the American Diabetes Association, the American Association of Diabetes Educators, and the Academy of Nutrition and Dietetics. The Diabetes Educator. 2017. № 43 (1). Р. 40–53.

Primary care medicine: office evaluation and management of the adult patient / [A.H. Goroll et al.]; edited by A.H. Goroll, A.G. Mulley Jt. – [6th ed.]. – Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, 2009. – 1620.

Steinsbekk A., Rygg L.О., Lisulo M., Rise M.B., Fretheim A. Group based diabetes self-management education compared to routine treatment for people with type 2 diabetes mellitus. A systematic review with meta-analysis. BMC Health Services Research. 2012. № 12. P. 213.

Stellefson M., Dipnarine K., Stopka C. The Chronic Care Model and diabetes management in US primary care settings: a systematic review. Preventing Chronic Disease. 2013. № 10. P. 26.

Stratton I.M., Adler A.I., Neil H.A.W. Association of glycaemia with macrovascular and microvascular complications of type 2 diabetes (UKPDS 35): prospective observational study. British Medical Journal. 2000. № 321. P. 405–412.

Tricco A.C., Ivers N.M., Grimshaw J.M. Effectiveness of quality improvement strategies on the management of diabetes: a systematic review and meta-analysis. Lancet. 2012 № 379. P. 2252–2261.

Tshiananga J.K.T., Kocher S., Weber C., Erny-Albrecht K., Berndt K., Neeser K. The effect of nurse-led diabetes self-management education on glycosylated hemoglobin and cardiovascular risk factors: a meta-analysis. Diabetes Educator. 2012. № 38. P. 108–123.

Про підвищення доступності та якості медичного обслуговування у сільській місцевості: Закон України від 14.11.2017 р. № 2206-VIII, URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2206-19

Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів: Закон України від 19.10.2017 р. № 2168-VIII, URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2168-19

Уніфікований клінічний протокол первинної та вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги. Цукровий діабет 2 типу : за станом на 21 груд. 2012 р. / Департамент стандартизації медичних послуг. – К.: ДП «Державний експертний центр МОЗ України». – 2012. – 118 с.