Виклики сучасного світу: підготовка лікарів з медицини катастроф

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Г. Г. Рощін
Л. В. Хіміон
В. В. Ватага
Л. Ф. Матюха
В. І. Іванов
І. І. Назаренко

Анотація

Мета дослідження: визначення рівня знань та умінь з напрямку медицини «Екстрена медична допомога та медицина катастроф» шляхом проведення анкетування лікарів-курсантів післядипломної підготовки.

Матеріали і методи. Проведено опитування 417 курсантів післядипломної підготовки із застосуванням методології групового письмового анкетування за 3 бальною шкалою (0 – відповідь незадовільна, 1 – задовільно, 2 – добре). Анкета містила 11 запитань із напрямку «Екстрена медична допомога та медицина катастроф». Загальний масив досліджуваних курсантів було розподілено на три групи за фахом: I група – 156 (37,4%) лікарів інтернів за фахом «Загальна практика – сімейна медицина»; II група – 113 (27,1%) практичних лікарів за фахом «Загальна практика – сімейна медицина»; III група – 148 (35,5%) практичних лікарів вузьких спеціальностей.

Результати. Серед курсантів I групи 21,4% відповіли добре, 18,4% – задовільно та 60,2% – незадовільно. Серед курсантів ІІ групи 19,9% відповідей – добре, 17,5% – задовільно та 62,6% – незадовільно. Серед курсантів ІІІ групи 23,7% відповідей були оцінені добре, 24,6% – задовільно та 51,7% – незадовільно.

Заключення. За результатами порівняльного аналізу відповідей серед груп курсантів встановлено, що 3/5 осіб на запитання відповіли незадовільно (51,7 – 62,6%), 1/5 осіб відповіли задовільно (17,5 – 24,6%) та 1/5 осіб відповіли на запитання добре (19,9 – 23,7%). Отримані дані зумовлені тим, що у закладах переддипломної та післядипломної освіти викладанню матеріалу з напрямку медицини «Екстрена медична допомога та медицина катастроф» приділяється недостатньо уваги, у тому числі «Міжнародним програмам з надання екстреної медичної допомоги». Практичні лікарі загальної практики – сімейної медицини, а також лікарі вузьких спеціальностей виявилися більш обізнаними в теоретичних знаннях, практичних навичках та уміннях до роботи за умов надзвичайної ситуації.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Рощін, Г. Г., Хіміон, Л. В., Ватага, В. В., Матюха, Л. Ф., Іванов, В. І., & Назаренко, І. І. (2017). Виклики сучасного світу: підготовка лікарів з медицини катастроф. Сімейна Медицина, (4(72), 22–27. https://doi.org/10.30841/2307-5112.4(72).2017.117512
Розділ
Актуальні теми
Біографії авторів

Г. Г. Рощін, Національна медична академія післядипломної освіти імені П.Л. Шупика, м. Київ

G.G. Roschin

Л. В. Хіміон, Національна медична академія післядипломної освіти імені П.Л. Шупика, м. Київ

L.V. Khimion

В. В. Ватага, Національна медична академія післядипломної освіти імені П.Л. Шупика, м. Київ

V.V. Vataha

Л. Ф. Матюха, Національна медична академія післядипломної освіти імені П.Л. Шупика, м. Київ

L.P. Matiukha

В. І. Іванов, ДЗ «Український науково-практичний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф МОЗ України», м. Київ

V.I. Ivanov

І. І. Назаренко, ДЗ «Український науково-практичний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф МОЗ України», м. Київ

I.I. Nazarenko

Посилання

Бадюк М.І. Проблеми впровадження системи якості медичної допомоги в закладах охорони здоров’я Міністерства оборони України / М.І. Бадюк, О.О. Микита // Клінічна та експериментальна патологія. – 2016, – Т. XV, No 2 (56). – Ч. 2. – С. 3–6.

Галузевий стандарт вищої освіти. Освітньо-кваліфікаційна характеристика спеціаліста за спеціальністю 7.110101 «Лікувальна справа» напрямку підготовки 1101–«Медицина»; Введ. 16.04.03. – К.: Книга плюс, 2003. – 116 с.

Гуменюк В. Оцінювання якості вищої медичної освіти у контексті навчання іноземних студентів в Україні / В. Гуменюк // Порівняльно педагогічні студії. – 2013. – No 2–3 (16–17). – С. 186–192.

Керівництво за оцінкою безпеки лікарень (контрольний запитувальник для оцінки безпеки лікарень) // Hyogo Framework for Action 2005–2015: Building the resilience of nations and communities to disasters. (переклад, – С.103): – Режим доступу : www.unisdr.org/eng/hfa/hfa

Методичні рекомендації до стандартів державної акредитації лікувально-профілактичних закладів. – Харків. – 2011. – 121 с.

Навчальний план та програма циклу тематичного удосконалення «Надання екстреної медичної допомоги постраждалим внаслідок надзвичайних ситуацій та катастроф». Тривалість циклу – 156 годин (Затверджено рішенням Вченої ради від 18.01.2017) // Кафедра медицини катастроф та військово-медичної підготовки, НМАПО ім. П.Л. Шупика. – К., 2017. – 10 с.

Навчальний план та програма циклу тематичного удосконалення «Надання екстреної медичної допомоги постраждалим з бойовою травмою». Тривалість циклу – 39 годин (Затверджено рішенням Вченої ради від 15.02.2017) // Кафедра медицини. катастроф та військово-медичної підготовки НМАПО ім.П.Л.Шупика, Київ. – 2017. – 7 с.

Наказ МОЗ України від 24.10.2012 No 834 «Про навчально-методичну діяльність вищих медичних та фармацевтичних навчальних закладів I–IV рівнів акредитації». – Режим доступу: http://www.moz.gov.ua/ua/portal/dn_20121024_834.html

Програма навчальної дисципліни «Екстрена і невідкладна медична допомога» для студентів вищих медичних навчальних закладів IV рівнів акредитації (5-й рік навчання) за спеціальностями 7.110101 «Лікувальна справа», 7.110104 «Педіатрія», 7.110105 «Медико-профілактична справа», 7.110110 «Медична психологія» // ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачовського», ДЗ «Луганський державний медичний університет», Донецький національний медичний університет імені М. Горького. – К., 2013. – 23 с.

Сендайская рамочная программа по снижению риска бедствий на 2015–2030 гг. (перевод) // UNIS DR/GE/ICLUX RU. Paper 37, – 2015. Первое издание. – Режим доступа: http://www.unisdr.org/

Bruce R. Disaster Preparedness and Disaster Management: The Development and Piloting of a Self Assessment Survey to Judge the Adequacy of Community Based Physician Knowledge / R. Bruce, M. Guerdan, MPH // American Journal of Clinical Medicine. – 2009. – Vol. 6, No 3. – Р. 32–40.

Lancer A. Scott. Disaster 101: A novel approach to disaster medicine training for health professionals/ A. Scott Lancer, MD, S. Deborah, I. Brian Greenwell // The Journal of Emergency Medicine. – 2010. – Vol. 39, No 2. – Р. 220–226. – Режим доступу: http://dx.doi.org/10.1016/j.jemermed.2009.08.064

Lauren Walsh. Core Competencies for Disaster Medicine and Public Health. / W.Lauren , MPH; I. Subbarao, DO, MBA; K. Gebbie, DrPH, RN; K. W. Schor, DO, MPH; J. Lyznicki, MS, MPH; K. Strauss Riggs, MPH; A. Cooper, MD, MS; Edbert B. Hsu, MD, MPH; Richard V. King, PhD; John A. Mitas II, MD; J. Hick, MD; R. Zukowski, MSN, RN; Brian A. Altman, PhD; Ruth Anne Steinbrecher, MPH; J. James, MD, DrPH. // Disaster Med. & Public Health Prep. – 2012. – Vol. 6, No 1. – Р. 44–52.

Monjok E. Rural health and family medicine: An agenda for sub Saharan Africa / E. Monjok, I.B. Okokon, A. Smesny, E.J. Essien // Afr J Prm Health Care Fam Med. – 2011. – Vol 3(1), Art. #271, 2 pages. – Режим доступу: http://dx.doi.org/10.4102/phcfm.v3i1.271

Residents as teachers and precepting in postgraduate practice (Recommended curriculum guidelines for family medicine residents) // This document was endorsed by the American Academy of Family Physicians (AAFP). First developed 08/2014 by fox valley family medicine residency program, Paper 8. 2014. – Режим доступу: www.aafp.org/cg.

Sarah B. Baker. Occupational therapists in disaster preparedness, response, and recovery : a survey of knowledge and attitudes / B. Baker Sarah // Master’s and Doctoral Projects. Paper 141, 2012. – Режим доступу: http://utdr.utoledo.edu/graduate projects/141

UNEP 2015 Annual Report. // United Nations Environment Programme. Paper 62, 2016. – Режим доступу: www.unep.org