Виклики сучасного світу: підготовка лікарів з медицини катастроф
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Мета дослідження: визначення рівня знань та умінь з напрямку медицини «Екстрена медична допомога та медицина катастроф» шляхом проведення анкетування лікарів-курсантів післядипломної підготовки.
Матеріали і методи. Проведено опитування 417 курсантів післядипломної підготовки із застосуванням методології групового письмового анкетування за 3 бальною шкалою (0 – відповідь незадовільна, 1 – задовільно, 2 – добре). Анкета містила 11 запитань із напрямку «Екстрена медична допомога та медицина катастроф». Загальний масив досліджуваних курсантів було розподілено на три групи за фахом: I група – 156 (37,4%) лікарів інтернів за фахом «Загальна практика – сімейна медицина»; II група – 113 (27,1%) практичних лікарів за фахом «Загальна практика – сімейна медицина»; III група – 148 (35,5%) практичних лікарів вузьких спеціальностей.
Результати. Серед курсантів I групи 21,4% відповіли добре, 18,4% – задовільно та 60,2% – незадовільно. Серед курсантів ІІ групи 19,9% відповідей – добре, 17,5% – задовільно та 62,6% – незадовільно. Серед курсантів ІІІ групи 23,7% відповідей були оцінені добре, 24,6% – задовільно та 51,7% – незадовільно.
Заключення. За результатами порівняльного аналізу відповідей серед груп курсантів встановлено, що 3/5 осіб на запитання відповіли незадовільно (51,7 – 62,6%), 1/5 осіб відповіли задовільно (17,5 – 24,6%) та 1/5 осіб відповіли на запитання добре (19,9 – 23,7%). Отримані дані зумовлені тим, що у закладах переддипломної та післядипломної освіти викладанню матеріалу з напрямку медицини «Екстрена медична допомога та медицина катастроф» приділяється недостатньо уваги, у тому числі «Міжнародним програмам з надання екстреної медичної допомоги». Практичні лікарі загальної практики – сімейної медицини, а також лікарі вузьких спеціальностей виявилися більш обізнаними в теоретичних знаннях, практичних навичках та уміннях до роботи за умов надзвичайної ситуації.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторське право, а також надають журналу право першого опублікування оригінальних наукових статей на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, що дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства твору та першої публікації в цьому журналі.
Посилання
Бадюк М.І. Проблеми впровадження системи якості медичної допомоги в закладах охорони здоров’я Міністерства оборони України / М.І. Бадюк, О.О. Микита // Клінічна та експериментальна патологія. – 2016, – Т. XV, No 2 (56). – Ч. 2. – С. 3–6.
Галузевий стандарт вищої освіти. Освітньо-кваліфікаційна характеристика спеціаліста за спеціальністю 7.110101 «Лікувальна справа» напрямку підготовки 1101–«Медицина»; Введ. 16.04.03. – К.: Книга плюс, 2003. – 116 с.
Гуменюк В. Оцінювання якості вищої медичної освіти у контексті навчання іноземних студентів в Україні / В. Гуменюк // Порівняльно педагогічні студії. – 2013. – No 2–3 (16–17). – С. 186–192.
Керівництво за оцінкою безпеки лікарень (контрольний запитувальник для оцінки безпеки лікарень) // Hyogo Framework for Action 2005–2015: Building the resilience of nations and communities to disasters. (переклад, – С.103): – Режим доступу : www.unisdr.org/eng/hfa/hfa
Методичні рекомендації до стандартів державної акредитації лікувально-профілактичних закладів. – Харків. – 2011. – 121 с.
Навчальний план та програма циклу тематичного удосконалення «Надання екстреної медичної допомоги постраждалим внаслідок надзвичайних ситуацій та катастроф». Тривалість циклу – 156 годин (Затверджено рішенням Вченої ради від 18.01.2017) // Кафедра медицини катастроф та військово-медичної підготовки, НМАПО ім. П.Л. Шупика. – К., 2017. – 10 с.
Навчальний план та програма циклу тематичного удосконалення «Надання екстреної медичної допомоги постраждалим з бойовою травмою». Тривалість циклу – 39 годин (Затверджено рішенням Вченої ради від 15.02.2017) // Кафедра медицини. катастроф та військово-медичної підготовки НМАПО ім.П.Л.Шупика, Київ. – 2017. – 7 с.
Наказ МОЗ України від 24.10.2012 No 834 «Про навчально-методичну діяльність вищих медичних та фармацевтичних навчальних закладів I–IV рівнів акредитації». – Режим доступу: http://www.moz.gov.ua/ua/portal/dn_20121024_834.html
Програма навчальної дисципліни «Екстрена і невідкладна медична допомога» для студентів вищих медичних навчальних закладів IV рівнів акредитації (5-й рік навчання) за спеціальностями 7.110101 «Лікувальна справа», 7.110104 «Педіатрія», 7.110105 «Медико-профілактична справа», 7.110110 «Медична психологія» // ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачовського», ДЗ «Луганський державний медичний університет», Донецький національний медичний університет імені М. Горького. – К., 2013. – 23 с.
Сендайская рамочная программа по снижению риска бедствий на 2015–2030 гг. (перевод) // UNIS DR/GE/ICLUX RU. Paper 37, – 2015. Первое издание. – Режим доступа: http://www.unisdr.org/
Bruce R. Disaster Preparedness and Disaster Management: The Development and Piloting of a Self Assessment Survey to Judge the Adequacy of Community Based Physician Knowledge / R. Bruce, M. Guerdan, MPH // American Journal of Clinical Medicine. – 2009. – Vol. 6, No 3. – Р. 32–40.
Lancer A. Scott. Disaster 101: A novel approach to disaster medicine training for health professionals/ A. Scott Lancer, MD, S. Deborah, I. Brian Greenwell // The Journal of Emergency Medicine. – 2010. – Vol. 39, No 2. – Р. 220–226. – Режим доступу: http://dx.doi.org/10.1016/j.jemermed.2009.08.064
Lauren Walsh. Core Competencies for Disaster Medicine and Public Health. / W.Lauren , MPH; I. Subbarao, DO, MBA; K. Gebbie, DrPH, RN; K. W. Schor, DO, MPH; J. Lyznicki, MS, MPH; K. Strauss Riggs, MPH; A. Cooper, MD, MS; Edbert B. Hsu, MD, MPH; Richard V. King, PhD; John A. Mitas II, MD; J. Hick, MD; R. Zukowski, MSN, RN; Brian A. Altman, PhD; Ruth Anne Steinbrecher, MPH; J. James, MD, DrPH. // Disaster Med. & Public Health Prep. – 2012. – Vol. 6, No 1. – Р. 44–52.
Monjok E. Rural health and family medicine: An agenda for sub Saharan Africa / E. Monjok, I.B. Okokon, A. Smesny, E.J. Essien // Afr J Prm Health Care Fam Med. – 2011. – Vol 3(1), Art. #271, 2 pages. – Режим доступу: http://dx.doi.org/10.4102/phcfm.v3i1.271
Residents as teachers and precepting in postgraduate practice (Recommended curriculum guidelines for family medicine residents) // This document was endorsed by the American Academy of Family Physicians (AAFP). First developed 08/2014 by fox valley family medicine residency program, Paper 8. 2014. – Режим доступу: www.aafp.org/cg.
Sarah B. Baker. Occupational therapists in disaster preparedness, response, and recovery : a survey of knowledge and attitudes / B. Baker Sarah // Master’s and Doctoral Projects. Paper 141, 2012. – Режим доступу: http://utdr.utoledo.edu/graduate projects/141
UNEP 2015 Annual Report. // United Nations Environment Programme. Paper 62, 2016. – Режим доступу: www.unep.org