Challenges of the modern world: training doctors in medicine for catastrophes
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
The objective: to determine the level of knowledge and skills in the direction of medicine «Emergency medical care and disaster medicine» by conducting questionnaires of postgraduate training physicians.
Patients and methods. A poll of 417 postgraduate training physicians was conducted using the methodology of group written questionnaires on a 3-point scale (0 – unsatisfactory, 1 – satisfactory, 2 – good). The questionnaire contained 11 questions from the direction «Emergency medical care and disaster medicine». The total mass of training physicians was divided into three groups by specialty: in the group I was 156 people (37,4%), it consisted of intern doctors in the direction of «General Practice – Family Medicine»; in the group II was 113 (27,1%) persons – practical doctors on the specialty «General practice – family medicine»; the group III consisted of practical doctors on narrow specialties – 148 (35.5%) persons.
Results. Among the intern doctors of group I 21,4% of the responses were good, 18.4% were satisfactory and 60,2% were unsatisfactory; among the physicians of group II 19,9% of the responses were good, 17,5% – satisfactorily and 62.6% unsatisfactorily; among the physicians of group III 23,7% of the responses were good, 24,6% – satisfactorily and 51,7% – unsatisfactorily.
Conclusion. According to the comparative analysis results of responses among the groups was found that 3/5 of the respondents answered unsatisfactory on questions (51,7 – 62,6%), 1/5 of them answered satisfactorily (17,5 – 24,6%) and 1/5 people answered the questions good (19,9 – 23,7%). The obtained data are due to the fact that in the institutions of pre diploma and postgraduate education the provision of materials in the directoin of medicine «Emergency medical care and disaster medicine» is paid insufficient attention, including «International programs for provision of emergency medical aid». Practical general practitioners and family doctors, as well as doctors of narrow specialties, were more knowledgeable about theoretical knowledge, practical skills and ability to work in an emergency.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain the copyright and grant the journal the first publication of original scientific articles under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows others to distribute work with acknowledgment of authorship and first publication in this journal.
References
Бадюк М.І. Проблеми впровадження системи якості медичної допомоги в закладах охорони здоров’я Міністерства оборони України / М.І. Бадюк, О.О. Микита // Клінічна та експериментальна патологія. – 2016, – Т. XV, No 2 (56). – Ч. 2. – С. 3–6.
Галузевий стандарт вищої освіти. Освітньо-кваліфікаційна характеристика спеціаліста за спеціальністю 7.110101 «Лікувальна справа» напрямку підготовки 1101–«Медицина»; Введ. 16.04.03. – К.: Книга плюс, 2003. – 116 с.
Гуменюк В. Оцінювання якості вищої медичної освіти у контексті навчання іноземних студентів в Україні / В. Гуменюк // Порівняльно педагогічні студії. – 2013. – No 2–3 (16–17). – С. 186–192.
Керівництво за оцінкою безпеки лікарень (контрольний запитувальник для оцінки безпеки лікарень) // Hyogo Framework for Action 2005–2015: Building the resilience of nations and communities to disasters. (переклад, – С.103): – Режим доступу : www.unisdr.org/eng/hfa/hfa
Методичні рекомендації до стандартів державної акредитації лікувально-профілактичних закладів. – Харків. – 2011. – 121 с.
Навчальний план та програма циклу тематичного удосконалення «Надання екстреної медичної допомоги постраждалим внаслідок надзвичайних ситуацій та катастроф». Тривалість циклу – 156 годин (Затверджено рішенням Вченої ради від 18.01.2017) // Кафедра медицини катастроф та військово-медичної підготовки, НМАПО ім. П.Л. Шупика. – К., 2017. – 10 с.
Навчальний план та програма циклу тематичного удосконалення «Надання екстреної медичної допомоги постраждалим з бойовою травмою». Тривалість циклу – 39 годин (Затверджено рішенням Вченої ради від 15.02.2017) // Кафедра медицини. катастроф та військово-медичної підготовки НМАПО ім.П.Л.Шупика, Київ. – 2017. – 7 с.
Наказ МОЗ України від 24.10.2012 No 834 «Про навчально-методичну діяльність вищих медичних та фармацевтичних навчальних закладів I–IV рівнів акредитації». – Режим доступу: http://www.moz.gov.ua/ua/portal/dn_20121024_834.html
Програма навчальної дисципліни «Екстрена і невідкладна медична допомога» для студентів вищих медичних навчальних закладів IV рівнів акредитації (5-й рік навчання) за спеціальностями 7.110101 «Лікувальна справа», 7.110104 «Педіатрія», 7.110105 «Медико-профілактична справа», 7.110110 «Медична психологія» // ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачовського», ДЗ «Луганський державний медичний університет», Донецький національний медичний університет імені М. Горького. – К., 2013. – 23 с.
Сендайская рамочная программа по снижению риска бедствий на 2015–2030 гг. (перевод) // UNIS DR/GE/ICLUX RU. Paper 37, – 2015. Первое издание. – Режим доступа: http://www.unisdr.org/
Bruce R. Disaster Preparedness and Disaster Management: The Development and Piloting of a Self Assessment Survey to Judge the Adequacy of Community Based Physician Knowledge / R. Bruce, M. Guerdan, MPH // American Journal of Clinical Medicine. – 2009. – Vol. 6, No 3. – Р. 32–40.
Lancer A. Scott. Disaster 101: A novel approach to disaster medicine training for health professionals/ A. Scott Lancer, MD, S. Deborah, I. Brian Greenwell // The Journal of Emergency Medicine. – 2010. – Vol. 39, No 2. – Р. 220–226. – Режим доступу: http://dx.doi.org/10.1016/j.jemermed.2009.08.064
Lauren Walsh. Core Competencies for Disaster Medicine and Public Health. / W.Lauren , MPH; I. Subbarao, DO, MBA; K. Gebbie, DrPH, RN; K. W. Schor, DO, MPH; J. Lyznicki, MS, MPH; K. Strauss Riggs, MPH; A. Cooper, MD, MS; Edbert B. Hsu, MD, MPH; Richard V. King, PhD; John A. Mitas II, MD; J. Hick, MD; R. Zukowski, MSN, RN; Brian A. Altman, PhD; Ruth Anne Steinbrecher, MPH; J. James, MD, DrPH. // Disaster Med. & Public Health Prep. – 2012. – Vol. 6, No 1. – Р. 44–52.
Monjok E. Rural health and family medicine: An agenda for sub Saharan Africa / E. Monjok, I.B. Okokon, A. Smesny, E.J. Essien // Afr J Prm Health Care Fam Med. – 2011. – Vol 3(1), Art. #271, 2 pages. – Режим доступу: http://dx.doi.org/10.4102/phcfm.v3i1.271
Residents as teachers and precepting in postgraduate practice (Recommended curriculum guidelines for family medicine residents) // This document was endorsed by the American Academy of Family Physicians (AAFP). First developed 08/2014 by fox valley family medicine residency program, Paper 8. 2014. – Режим доступу: www.aafp.org/cg.
Sarah B. Baker. Occupational therapists in disaster preparedness, response, and recovery : a survey of knowledge and attitudes / B. Baker Sarah // Master’s and Doctoral Projects. Paper 141, 2012. – Режим доступу: http://utdr.utoledo.edu/graduate projects/141
UNEP 2015 Annual Report. // United Nations Environment Programme. Paper 62, 2016. – Режим доступу: www.unep.org