Continuing education as one of the priority methods of postgraduate study: prospects and problems of implementation in the family medicine

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Л. В. Глушко
Х. С. Симчич
С. В. Федоров
В. Т. Рудник
І. В. Козлова
Т. Ю. Гавриш
Н. З. Позур
Т. І. Маковецька
А. В. Симчич

Abstract

The article emphasizes the priority of continuing education in a family doctor’s professional development and training. Current issues of  continuing education as a strategic and prospective direction in postgraduate education development are indicated. The attention is paid to the impact of continuing education on doctor’s professional development in terms of World Federation of Medical Education. The development of postgraduate education according to the concept of higher medical education in Ukraine and the National Doctrine is also determined. The basic trends of study in Europe and Ukraine, major development directions, prospects and problems of professional education for family doctors are presented. Characteristic features of continuing education, major means and ways of implementation within postgraduate education are indicated. The attention of the medical community is drawn to the issues of continuing education in Ukraine. The existing system of family doctor’s training at the Department of  Therapy and Family Medicine of Postgraduate Education as well as stages of organizational approach to the study of family doctors in the Carpathian region is analyzed.

Ways to overcome the problems and the approach of continuing education to international standards are determined. It has been concluded that knowledge gained during continuous postgraduate education and medical practice as well as increase in motivation for continuous renewal and mastering practical skills obtained with experience will be the foundation of successful family doctor’s practice and decisive fac tor in the development of family medicine in general. There are many unsolved issues on the way to improve the system of postgraduate professional education in Ukraine and the Department of Therapy and Family Medicine. Therefore, permanent search for new advanced methods of family doctors’ professional development with the involve  ment of the latest teaching methods and advanced technologies taking into account healthcare system features in the country in general and in the Carpathian region in particular in the period of its reforming is necessary.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Глушко, Л. В., Симчич, Х. С., Федоров, С. В., Рудник, В. Т., Козлова, І. В., Гавриш, Т. Ю., Позур, Н. З., Маковецька, Т. І., & Симчич, А. В. (2017). Continuing education as one of the priority methods of postgraduate study: prospects and problems of implementation in the family medicine. Family Medicine, (2(70), 161–164. https://doi.org/10.30841/2307-5112.2(70).2017.115513
Section
Continuing professional education of doctors
Author Biographies

Л. В. Глушко, ДВНЗ «Івано-Франківський національний медичний університет»

L.V. Hlushko

Х. С. Симчич, ДВНЗ «Івано-Франківський національний медичний університет»

Kh.S. Symchych

С. В. Федоров, ДВНЗ «Івано Франківський національний медичний університет»

S.V. Fedorov

В. Т. Рудник, ДВНЗ «Івано-Франківський національний медичний університет»

V.T. Rudnyk

І. В. Козлова, ДВНЗ «Івано Франківський національний медичний університет»

I.V. Kozlova

Т. Ю. Гавриш, ДВНЗ «Івано-Франківський національний медичний університет»

T.Yu. Havrysh

Н. З. Позур, ДВНЗ «Івано Франківський національний медичний університет»

N.Z. Pozur

Т. І. Маковецька, ДВНЗ «Івано Франківський національний медичний університет»

T.I. Makovetska

А. В. Симчич, ДВНЗ «Івано Франківський національний медичний університет»

A.V. Symchych

References

Бухальська С. Компетентісний підхід. Теоретичний аналіз ключових дефініцій вищої медичної освіти / С. Бухальська // Нова пед. думка. – 2009. – No 2. – С. 84–87.

Вороненко Ю.В. Дистанційне навчання в режимі on line: нові можливості для професійного розвитку, нові перспективи [Електронний Ресурс] / Ю.В. Вороненко, І.С. Зозуля // Укр.мед.часопис. – No 3, V–VI. – 2011. – Режим доступу: http://www.umj.com.ua/article/13283/

Господарський І.Я. Система безперервної післядипломної медичної освіти у Польщі / І.Я. Господарський, Н.В. Харченко, А.Р. Вайда // Медична освіта. – 2015. – No 4. – С. 9–14.

Козловська Г.В. Безперервна освіта в Європі та Україні: соціологічний аналіз / Г.В. Козловська // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія No 11. Соціологія. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Управління: збірник наукових праць. – Випуск 7. – 2008. – C. 13–20.

Кудрявцева С.П. Міжнародна інформація / С.П. Кудрявцева, В.В. Колос — К.: Видавничий Дім «Слово», 2005. – 400 с.

Мандрика О.І. Безперервна освіта педагогічного колективу за системою індивідуальних траекторій педагогів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp8

Раціональний підхід до викладання інтернатури за спеціальністю «Загальна практика сімейна медицина» в амбулаторно поліклінічних умовах / Л.В. Глушко, Х.С. Симчич, Т.Ю. Гавриш [та ін.] // Сімейна медицина. – 2015. – No 4. – С. 17–19.

Рижак М.М. Безперервна освіта як один із приорітетів болонського процесу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://masters.kubg.edu.ua/index.php/gi/article/view/207/216#.V_4GufTwlmA

Тенденції інтеграції систем підготовки та атестації медичних кадрів у світі та Україні / Ю.В. Вороненко, Ю.П. Вдовиченко, О.К. Толстанов [та ін.] // Медична освіта. – 2015. – No 2. – С. 41–45.

Топчій Т.В. Безперервна освіта як системне середовище формування особистості / Т.В. Топчий // Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого. Сер.: Філософія, філософія права, політологія, соціологія. – 2014. – No 3. – С. 222–228.