Інтерактивний тренінг як спосіб змінити ставлення до вакцинації на прикладі вакцини від COVID-19
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Новий збудник інфекційних захворювань COVID-19 вперше був зареєстрований наприкінці 2019 року в м. Ухань (Китай) і з того часу значно поширився по всьому світу. Відомо, що 2020 став роком карантинних заходів у більшості країн світу, де запроваджували карантинні заходи, намагаючись стримати поширення захворювання до моменту створення вакцини.
Вакцинаційна кампанія розпочалася наприкінці 2020 року у низці розвинених країн світу. На сьогодні в Україні зареєстровано декілька вакцин від коронавірусної інфекції: Pfizer/BioNTech, Modern, CoronaVac/Sinovac Biotech та Oxford-AstraZeneca. Проте темпи вакцинації в країні сповільнюються через низьку готовність певних верств населення до вакцинації.
Мета дослідження: аналіз зміни ставлення сімейних лікарів і медичних сестер з помірним і низьким ступенем готовності до вакцинації від COVID-19 до та після проходження інтерактивного тренінгу; розроблення інтерактивного тренінгу з використанням практичних та теоретичних методик для підвищення мотивації щодо вакцинації.
Матеріали та методи. Дослідження проведено за участю 541 медпрацівників (лікарів та медичних сестер) різної статі, віком від 19 до 67 років, працівників міських та сільських амбулаторій, які проходили інтерактивний тренінг для вакцинаторів проти COVID-19. На момент тренінгу були вакциновані 265 медичних працівників. Тренінги проходили протягом 6 місяців (березень–вересень 2021 року).
Результати. Проведено порівняння співвідношення готовності вакцинуватися до та після проведення тренінгу. Статистичний аналіз продемонстрував, що існує зв’язок між професією (лікар чи медична сестра) та оцінкою рівня готовності до тренінгу. Кількість медичних працівників, які були абсолютно неготові вакцинуватися після тренінгу, скоротилася з 9% до 1%, а тих, хто оцінював себе як не готовий, – з 14% до 5%. Кількість осіб, хто вагається, зменшилася з 57% до 23%. Водночас кількість тих, хто готовий вакцинуватися, зросла з 19% до 55%, а тих, хто абсолютно готовий, – з 1% до 16%.
Висновки. Слід відзначити важливість проведення навчальних тренінгів чи введення в навчальну програму курсу, який містить доказову інформацію щодо вакцинації для забезпечення якісної імунопрофілактики населення та медичних працівників.
Вакцинація залишається найбільш ефективною стратегією запобігання важкій хворобі та смерті від інфекції COVID-19.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторське право, а також надають журналу право першого опублікування оригінальних наукових статей на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, що дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства твору та першої публікації в цьому журналі.
Посилання
Vikipediya. Vaktsyna proty COVID-19 [Internet]. Kyiv: Vikipediya; 2021. Available from: https://uk.wikipedia.org/wiki/Vaktsyna_proty_COVID-19.
Knoll MD, Wonodi C. Oxford-AstraZeneca COVID-19 vaccine efficacy. Lancet (London, England). 2021;397(10269):72–4. doi: 10.1016/S0140-6736(20)32623-4.
World Health Organization. Advice on the use of point-of-care immunodiagnostic tests for COVID-19. COVID-19 Lab diagnosis [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2020, p. 1–6. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/advice-on-the-use-of-point-of-care-immunodiagnostic-tests-for-covid-19-scientific-brief.
Polack FP, Thomas SJ, Kitchin N, Absalon J, Gurtman A, Lockhart S, et al. Safety and Efficacy of the BNT162b2 mRNA Covid-19 Vaccine. N Engl J Med. 2020;383(27):2603–15. doi: 10.1056/NEJMoa2034577.
Meo SA, Bukhari IA, Akram J, Meo AS, Klonoff DC. COVID-19 vaccines: comparison of biological, pharmacological characteristics and adverse effects of Pfizer/BioNTech and Moderna Vaccines. Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2021;25(3):1663–9. doi: 10.26355/eurrev_202102_24877.
Baden LR, El Sahly HM, Essink B, Kotloff K, Frey S, Novak R, et al. Efficacy and Safety of the mRNA-1273 SARS-CoV-2 Vaccine. N Engl J Med. 2021;384(5):403–16. doi: 10.1056/NEJMoa2035389.
Ranzani OT, Hitchings MDT, Dorion M, D’Agostini TL, de Paula RC, de Paula OFP, et al. Effectiveness of the CoronaVac vaccine in older adults during a gamma variant associated epidemic of covid-19 in Brazil: test negative case-control study. BMJ. 2021;374:n2015. doi: 10.1136/bmj.n2015.
Kramar O. Ponad 60% ukrayintsiv hotovi vaktsynuvatysya proty koronavirusu. Ale polovyna z nykh – lyshe za odniyeyi umovy [Internet]. Kyiv: Vydannya Hromadske yua; 2021. Available from: https://hromadske.ua/posts/obstrili-avdiyivki-novodruzheska-ta-raketnij-udar-po-mikolayevu-situaciya-v-regionah-zranku-20-kvitnya.
Bilotta C, Perrone G, Adelfio V, Spatola GF, Uzzo ML, Argo A, et al. COVID-19 Vaccine-Related Thrombosis: A Systematic Review and Exploratory Analysis. Fron Immunol. 2021;12:729251. doi: 10.3389/fimmu.2021.729251.
Montgomery J, Ryan M, Engler R, Hoffman D, McClenathan B, Collins L, et al. Myocarditis Following Immunization With mRNA COVID-19 Vaccines in Members of the US Military. JAMA Cardiol. 2021;6(10):1202–6. doi: 10.1001/jamacardio.2021.2833.
Nadelnyuk O. Antivaktsinatorstvo | Boty protiv LOMov. Skolko tysyach botov topit protiv vaktsinatsii v ukrainskom Facebook [Internet]. Internet izdatelstvo: Liga net; 2021. Available from: https://www.liga.net/politics/articles/boty-protiv-lomov-skolko-tysyach-botov-topit-protiv-vaktsinatsii-v-ukrainskom-facebook?fbclid=IwAR0UOJLO8hyP6i6Bp8Muh-0zTqIVZfMYJv9N5YxiiGSzs_mmtk0.
Ministerstvo okhorony zdorovya Ukrayiny. 9 mifiv pro vaktsynatsiyu [Internet]. Kyiv: MOZ; 2018. Available from: https://moz.gov.ua/article/health/9-mifivpro-vakcinaciju.
Ministerstvo okhorony zdorovya Ukrayiny. Pro zatverdzhennya Pereliku profesiy, vyrobnytstv ta orhanizatsiy, pratsivnyky yakykh pidlyahayut’ obovyazkovym profilaktychnym shcheplennyam [Internet]. 2021. Nakaz № 2153. 2021 Zhovt. Available from: https://moz.gov.ua/uploads/6/33489-dn_2153_04_10_2021.pdf.
Bilyakovska O. Interactive learning technologies as an effective means of improving the quality of pedagogical training of students at the classical university. Problems of training a modern teacher. 2011;4(2):55–6.
Kolesnyk P, Švab I. Development of family medicine in Ukraine. Eur J Gen Pract. 2013;19(4):261–5. doi: 10.3109/13814788.2013.807791.
World Health Organization. World Heals Organisation. Dashboard summarize Officially reported COVID-19 vaccination data [Internet]. Geneva: WHO; 2022. Available from: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiMWNjNzZkNjctZTNiNy00YmMzLTkxZjQtNmJiZDM2MTYxNzEwIiwidCI6ImY2MTBjMGI3LWJkMjQtNGIzOS04MTBiLTNkYzI4MGFmYjU5MCIsImMiOjh9.
Holdsworth C, Skinner EH, Delany CM. Using simulation pedagogy to teach clinical education skills: A randomized trial. Physiother Theory Pract. 2016;32(4):284–95. doi: 10.3109/09593985.2016.1139645.
Yatsenko VP. Medychna osvita yak haluz medychnoyi telematyky. Ternopil’ska derzhavna medychna akademiya im. I.YA. Horbachevskoho 2002; V: Material vseukr nauk-prakt konf. Telekomunikatsiynitekhnolohiyi v medychniy osvitii; 2002 Kvitnya 5-6; Ternopil. Ternopil: Ternopilska derzhavna medychna akademiya im. I.YA. Horbachevskoho; 2002, s. 117–122.
Zlyvkov VL, Lukomska SO, Fedan OV. Psykhodiahnostyka osobystosti u kryzovykh zhyttyevykh sytuatsiyakh. Kyiv: Pedahohichna dumka; 2016. 219 p.
Ministerstvo okhorony zdorovya Ukrayiny. Osoblyvosti roboty z vaktsynoyu: [Internet]. Kyiv: MOZ; 2021. Available from: https://vaccination.covid19.gov.ua/for-doctors/features-of-vaccines.
Ministerstvo okhorony zdorovya Ukrayiny. Dorozhnya karta z vprovadzhennya vaktsyny vid hostroyi respiratornoyi khvoroby COVID-19, sprychynenoyi koronavirusom SARS-CoV-2, I provedennya masovoyi vaktsynatsiyi u vidpovid na pandemiyu COVID-19 v Ukrayini u 2021-2022 rokakh. Kyiv: MOZ; 2022. 3018 p.
Svintsitsky NL, Sherstyuk OO, Rogulya VO, Soldatov OK, Soldatova OI. Experience in implementing the game method of teaching students at the Department of Human Anatomy, Ukrainian Medical Dental Academy. Current issues of modern honey: Bulletin of the Ukrainian Medical Dentist Academy. 2010;4(32):185–6.
Trybrat TA, Kazakov YUM, Chekalina NI, Shut SV, Honcharova OO. Vykorystannya dilovoyi hry yak aktyvnoyi metodyky navchannya maybutnikh likariv zahalnoyi praktyky – simeynoyi medytsyny. V: Material navch.-nauk. konf. z mizhnar. uchastyu Realiyi, problemy ta perspektyvy vyshchoyi medychnoyi osvity; 2021 Ber 25; Poltava. Poltava: Ukrayinska medychna stomatolohichna akademiya; 2021. P. 269–71.
Shushman I, Kolesnyk P, Schonmann Y, Harris M, Frese T. Training family doctors and primary care nurses in evidence-based prevention, screening and management of cardiovascular risks in Western Ukraine: A longitudinal study. Slov J Public Heal. 2020;59(4):227–35. doi: 10.2478/sjph-2020-0029.
Cabinet of Ministers of Ukraine. Some issues of functioning of the informationanalytical system “MedData. 2022 [Internet]. Resolution № 36. 2022 Jan 19. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/36-2022-%D0%BF#Text.