Фактор базової медикаментозної терапії в практиці навчання пацієнтів з цукровим діабетом 2-го типу

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Лариса Матюха
Богдан Смаль

Анотація

Мета дослідження: аналіз впливу схеми базового медикаментозного навантаження на динаміку показників вуглеводного та ліпідного обмінів у групі пацієнтів з цукровим діабетом (ЦД) 2-го типу на фоні застосування групових навчальних методик.


Матеріали та методи. Дослідження виконували на базах кафедри сімейної медицини та амбулаторно-поліклінічної допомоги в територіальних межах Київської агломерації. У дослідження було залучено 117 пацієнтів з ЦД 2-го типу. Досліджувану групу пацієнтів було рандомно розподілено у групу аудиторного навчання (38 осіб), групу дистанційного навчання (39 осіб) та групу порівняння (40 осіб), яка не отримувала додаткового навчального навантаження. У подальшому пацієнти з груп навчання пройшли відповідний курс в аудиторному (на базі амбулаторії) чи дистанційному (із застосуванням відеоконференцій Skype) форматах. Навчання пацієнтів методично та змістовно відповідало консенсусним рекомендаціям American Diabetes Association, American Association of Diabetes Educators та Academy of Nutrition and Dietetics. У подальшому було здійснено контроль відповідних показників перебігу ЦД через 3 міс та 12 міс після старту дослідження та проаналізовано кореляцію їхньої динаміки з базовою схемою медикаментозної терапії пацієнтів та її зміною впродовж періоду спостереження.


Результати. За період спостереження зміни у схему гіпоглікемічної та гіполіпідемічної терапії було внесено у 10 (8,5 %) та 20 (17,0 %) пацієнтів. Слід зазначити, що відповідні зміни були двосторонні як у бік спрощення, так і в бік інтенсифікації схем медикаментозної терапії. Аналіз співвідношення 3- та 12-місячної динаміки показників вуглеводного та ліпідного обмінів та схеми гіпоглікемічної та гіполіпідемічної терапії в усіх досліджуваних групах не виявив достовірної кореляції.


Заключення. Встановлено відсутність достовірної кореляції базової схеми гіпоглікемічної та гіполіпідемічної терапії з динамікою показників перебігу вуглеводного та ліпідного обмінів на етапах 3- та 12-місячного контролю. Відсутність впливу схеми медикаментозної терапії на позитивну динаміку показників перебігу цукрового діабету (ЦД) підкреслює значення групових навчальних практик у пацієнтів з ЦД 2-го типу як окремого незалежного засобу контролю перебігу захворювання.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Матюха, Л., & Смаль, Б. (2021). Фактор базової медикаментозної терапії в практиці навчання пацієнтів з цукровим діабетом 2-го типу. Сімейна Медицина, (5-6), 75–78. https://doi.org/10.30841/2307-5112.5-6.2020.225460
Номер
Розділ
Ендокринологія
Біографії авторів

Лариса Матюха, Національна медична академія післядипломної освіти імені П. Л. Шупика

Матюха Лариса Федорівна,

завідувач кафедри сімейної медицини та амбулаторно-поліклінічної допомоги

Богдан Смаль, Національна медична академія післядипломної освіти імені П. Л. Шупика

Смаль Богдан Орестович,

кафедра сімейної медицини та амбулаторно-поліклінічної допомоги

Посилання

Chrvala C.A., Sherr D., Lipman R.D. Diabetes self-management education for adults with type 2 diabetes mellitus: a systematic review of the effect on glycemic control. Patient Education Counsealing. 2016. № 99. P. 926–943.

Deakin T., McShane C.E., Cade J.E., Williams R.D. Group based training for self-management strategies in people with type 2 diabetes mellitus. Cochrane Database of Systematic Review. 2005. № 2. CD003417.

Mechanick J., Kushner R. Lifestyle Medicine: a manual for clinical practice. Springer, Cham, 2016. 363

Norris S.L., Lau J., Smith S.J., Schmid C.H., Engelgau M.M. Self-management education for adults with type 2 diabetes: a meta-analysis of the effect on glycemic control. Diabetes Care. 2002. № 25. P. 1159–1171.

Odgers-jewell K., Ball L.E., Kelly J.T., Isenring E.A., Reidlinger D.P., Thomas R. Effectiveness of group-based self-management education for individuals with type 2 diabetes: a systematic review with meta-analyses and meta-regression. Diabetic Medicine. 2017. № 34. P. 1027–1039.

Piette J.D., Heisler M., Wagner T.H. Problems paying out-of-pocket medication costs among older adults with diabetes. Diabetes Care. 2004. № 27. Р. 384–391.

Powers M., Bardsley J., Cypress M., Duker P., Funnell M., Hess Fischl A., Maryniuk M., Siminerio L. and Vivian E. (2015). Diabetes Self-Management Education and Support in Type 2 Diabetes: A Joint Position Statement of the American Diabetes Association, the American Association of Diabetes Educators, and the Academy of Nutrition and Dietetics. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 115(8), P. 1323–1334.

Rubin R.R. (2005). Adherence to pharmacologic therapy in patients with type 2 diabetes mellitus. The American Journal of Medicine, 118(5), 27–34.

Steinsbekk A., Rygg L.Ø., Lisulo M., Rise M.B., Fretheim A. Group based diabetes self-management education compared to routine treatment for people with type 2 diabetes mellitus. A systematic review with meta-analysis. BMC Health Services Research. 2012. № 12. P. 213.

Навчання пацієнтів як невід’ємна складова комплексного підходу у лікуванні пацієнтів з цукровим діабетом 2-го типу / Л.Ф. Матюха, Б.О. Смаль // Сімейна медицина. – 2019. – № 3 (83). – С. 26–30. 10.30841/2307-5112.3.2019.178573

Результати однорічного спостереження супроводу пацієнтів з цукровим діабетом 2 типу з елементами групового навчання / Л.Ф. Матюха, Б.О. Смаль // Сімейна медицина. – 2019. – № 4 (84). – С. 90–93.

Український досвід медичної допомоги пацієнтам з цукровим діабетом / Л.Ф. Матюха, Т.А. Титова, Т.М. Бухановська, Б.О. Смаль // Wiadomości Lekarskie. 2016. – № 3 (cz. II). –С. 465–470.